Tot mai multe cazuri de neplată a facturilor la electricitate. Suntem tot în stare de alertă iar legea nu permite deconectarea clienților rău-platnici
Furnizorii de electricitate se confruntă cu o situație din ce în ce mai delicată: fenomenul neplății facturilor se extinde, în…
Furnizorii de electricitate se confruntă cu o situație din ce în ce mai delicată: fenomenul neplății facturilor se extinde, în condițiile în care clienții nu riscă nimic dacă nu plătesc, pentru că România este încă în stare de alertă și deconectarea nu este permisă, nici măcar pentru neplată.
“Neîncasarea facturilor de la clienți, majorarea prețurilor din piata de energie, lipsa unei legislații stimulative, la care s-a adăugat retragerea unor finanțări bancare au determinat Getica 95 Com să ceară protecția prin legea 85/2014”.
Problema este că se ajunge la abuz din partea unor clienți pentru că legea se interpretează și în sensul în care, chiar dacă nu se plătesc la timp mai mult timp facturile pentru energia consumată, consumatorul nu poate fi deconectat. În plus, legislația nu permite furnizorului denunțarea unilaterală a contractulului de furnizare. Deci se ajunge în situația în care furnizorul, deși nu primește banii pe facturi, este obligat să furnizeze în continuare energia electrică consumatorului, pentru dă distribuitorul nu îl poate deconecta, nici măcar pentru neplată, pe lege.
Situația este de natură să afecteze firmele de pe tot lanțul. În primul rând pe furnizori, care nu primesc banii pe energia livrată, în condițiile în care ei au plătit deja energia cumpărată pentru consumul clienților. Ei nu pot denunța nici contractele de furnizare (am spus mai sus), dar nici pe cele de achiziție de energie electrică de la producători – în acest caz riscă să plătească penalități consistente. Deci rămân cu pierderea pe clientul respectiv până când se termină contractul.
În al doilea rând, deși într-o mai mică măsură, sunt afectați distribiuitorii, care nu încasează contravaloarea tarifului de distribuție din factură, deci au transportat prin rețele gratuit energia pentru consumatorul rău platnic. Ei trebuia să primească banii tot de la furnizor dar, în final, deși întâmpină o problemă de cash-flow, o vor rezolva mai târziu: pierderea va fi acoperită prin socializarea ei în facturile tuturor clienților – când se stabilesc noile tarife de distribuție de către ANRE, ele vor include și aceste costuri.
Potrivit surselor noastre, furnizorii s-ar fi plâns deja Ministerului Energiei despre această situație și așteaptă o întâlnire pentru a discuta despre ea.