„Nadia «Miss Perfect», povestea unei mari campioane”- o carte despre cea mai iubita onesteanca!
Jurnalistul Ștefan Olteanu recompune cu migală și măiestrie într-un volum care trebuia să apară încă de acum 45 de an…
Jurnalistul Ștefan Olteanu recompune cu migală și măiestrie într-un volum care trebuia să apară încă de acum 45 de an și pe care-l puteți găsi azi în chioșcurile Deșteptării, istoria „Zeiței de la Montreal”, Nadia Comăneci și a întregii gimnastici oneștene.
Tot ce știați și nu știați despre Nadia Comăneci este cuprins într-un volum cu valoare de enciclopedie: „Nadia «Miss Perfect», povestea unei mari campioane”. Autorul este jurnalistul Ștefan Olteanu, patriarhul-condeier al gimnasticii noastre. Cel care a scris primul articol dedicat Nadiei, în octombrie 1969: „Fetița care poate câștiga numai acasă”. Și cel care, în ajunul Olimpiadei de la Montreal, pronostica în revista ieșeană „Cronica” succesul total al gimnastelor antrenate de Bela Karoly. Poate că nu mulți sunt cei care știu și faptul că această carte trebuia să vadă lumina tiparului încă de acum 45 de ani. Predată în iunie 1976 Editurii Sport Turism și completată cu „capitolul Montreal” la finalul lunii august, după Olimpiada canadiană, lucrarea intitulată la vremea respectivă „Nadia Comăneci, de la speranță la perfecțiune. O cronică a devenirii” a fost blocată în mai multe rânduri de cenzura comunistă.
În carte găsim și „zeii petrochimiei” cântați la „orgi colosale” de Geo Bogza, și atmosfera micuței săli din TCR, primul leagăn al gimnasticii oneștene, și păpușile Dorinei Ungureanu. Regăsim și vinul negru al lui Bela Karoly- „Puterea ursului!”- dar și acel „Trăiască Partidul Comunist! Rămân!” pe care l-a scris sau nu l-a scris Marcel Duncan, primul antrenor al Nadiei.
Dincolo de atâtea episoade neștiute, care fac deliciul cititorului, „Nadia «Miss Perfect», povestea unei mari campioane” se impune prin exactitatea, cursivitatea și competența cu care este descris un fenomen, cel al gimnasticii din Onești, care, depășind optimismul fondatorilor, a devenit un laborator de concepere și lansare a unor valori multiple, ca nume ori performanțe tehnice în gimnastica mondială.