Cumpărături în pandemie: Vânzările au crescut cu 15%. Avem mai multe magazine, prețuri mai mari și apetit de consum crescut
Stocuri fluctuante, prețuri crescute, trafic limitat, lanțuri logistice îngreunate, promoții prea multe sau prea puține, mărci private care o iau…
Stocuri fluctuante, prețuri crescute, trafic limitat, lanțuri logistice îngreunate, promoții prea multe sau prea puține, mărci private care o iau la vale. Acestea sunt o parte dintre efectele pandemiei care, pe de altă parte, a accelerat și consolidat soluții de creștere și de menținere a calității produselor și a simplificat modul în care românii fac cumpărături. În 2020 s-au deschis 356 de noi magazine, pe rafturi au apărut cu 16% mai multe produse față de anul anterior, piața produselor de larg consum a crescut cu 15%, iar prețurile cu 6,7%.
În ciuda pandemiei, a traficului redus din magazine, a programelor scurtate, anul 2020 a adus o mare efervescență pe piața de retail și un plus de 15% în vânzările de produse de larg cinsum față de anul trecut, se arată într-o analiză a companiei de cercetare RetailZoom. Dinamica se explică parțial prin creșterea numărului de magazine ( plus 356 de unități ale brandurilor monitorizate), astfel că, în termeni comparabili din punct de vedere al numărului de unități, creșterea a fost de 8%.
Cu excepția produselor de îngrijire personală, ce au menținut per total nivelul de creștere înregistrat anul trecut (plus 10%), produsele alimentare (plus 14,7%) și cele de îngrijire a casei (16,6%) au atins cea mai mare creștere în 2020 față de anii anteriori. Țigăriile și tutunul au generat și ele vânzări cu 18,4% mai mari față de anul trecut. Pe tipuri de produse, cea mai mare creștere în vânzări s-a înregistrat la farmaceutice ( plus 133%), mâncăruri semipreparate (plus 37,5%), mâncare de animale (26,6%), igienă intimă (23,6%) sau alcool (23,3%).
De asemenea, creșteri atipice față de trendul ultimilor ani ( 2019 vs 2018) când s-au înregistrat scăderi în valoare, au fost semnalate la ulei și margarină (plus 19%), în timp ce vânzările de carne au crescut mai puțin decât anul trecut (plus 10,8% în 2020 vs 2019), fructe și legume congelate ( plus 10,6%), băuturi răcoritoare (plus 9%), produse pentru îngrijire orale (7,9%) sau mâncare ambalată (plus 7,5%) Au fost și categorii care au scăzut în 2020 față de 2019, în contextul în care trendul din 2019 fusese unul pozitiv. Este vorba despre produsele de îngrijire personală ale căror vânzări au scăzut cu 14,5% și de produsele alimentare pentru bebeluși (minus 2,2%).
„Sectorul de îngrijire personală a fost cel mai mult afectat de pandemie, iar recuperarea vânzărilor va fi de lungă durată și va include re educarea consumatorului și crearea unor obiceiuri noi privind rutina de îngrijire, deoarece cel mai afectate sunt produsele de îngrijire facială și înfrumusețare ( creme, ojă, bărbierit). Produsele de îngrijire a casei vor continua să urce în topul vânzărilor, frecvența și ocaziile lor de utilizare multiplicându se în 2020. Detergenții de mobilă și pentru covoare sunt singurii care sunt la coada clasamentului, în rest toate categoriile depășesc așteptările în vânzări”, potrivit analiștilor RetailZoom, arată Economica.net